3 dagen XS4NOBODY

xs4all.jpg

Bent u ook geabonneerd op internetprovider XS4ALL? Grote kans dat u de afgelopen week bijna drie dagen niet hebt kunnen internetten. Als particulier die er dagelijks mee is verbonden, kan ik u verzekeren dat de klap hard aankomt. Tijd dus voor een tirade waarvan nu de directeur van dit bedrijfje de dupe dreigt te worden. De brief is zojuist gepost en ik raad u aan hetzelfde te doen.

Geachte mevrouw,

Nederland, kennisland: je hoort het steeds minder. Zeker na de internetstoring deze week bij Xs4all waarvan ik gedurende bijna drie volle dagen slachtoffer was. Onbegrijpelijk dat al die zogenaamd hoog opgeleide techneuten en praatjesmakers daaromheen het strategisch inzicht en de kennis en kunde missen om een systeem binnen een aanvaardbare tijd weer op de rails te krijgen. Ook hun worst case scenario’s blijken niet te werken, of bestaan misschien wel helemaal niet. Laat staan dat er nagedacht is over kritische succesfactoren binnen de organisatie, want deze storing kost u straks een faillissement. Kortom: onze kenniswerkers vielen dezer dagen gigantisch door de mand.

In de nacht van de vroege dinsdagochtend begon het gesodemieter. Kom jij vroeg je bed uit om eens lekker aan het werk te gaan met de aanpassingen voor die uitgebreide homepage waarover je straks met je collega webmaster nog uitgebreid wilt overleggen. En die internetbetaling moet ook nog even tussendoor worden geregeld. Straks nog een paar telefoontjes plegen met mijn Skype-telefoon, want dat internetbellen werkt redelijk en drukt vooral de telefoonrekening. Bovendien wordt het tijd de weekbetalingen van de Postbank te downloaden en toe te voegen aan mijn financieel managementsysteem, waarmee ik mijn uitgavenpatroon beheersbaar houd en toekomstige reserveringen plan. En oh ja, die put op Kpn moet ik ook nog even gauw plaatsen, want ik hoor zojuist dat deze superonderneming door een gigantische internetstoring is getroffen, waarvan vooral bedrijven het slachtoffer lijken te zijn. Dat gaat ze op termijn schadeclaims kosten, dus kopen die put. Helaas is ook internetbroker Alex niet te bereiken, waarmee ik dus ook nog een financieel voordeeltje mis loop.

U begrijpt het al, ik heb me mateloos geërgerd. Op meerdere momenten maakte zich zelfs machteloze woede van mij meester. Je fantaseert noodscenario’s om te kunnen overleven – want ik functioneer gebrekkig zonder internet. Overweegt stante pede over te stappen naar een concurrent. Houdt rekening met een dreigend faillissement van Xs4all. Hoeveel gebruikers haken nu al af? Hoe gaat het dan verder met de dienstverlening? Dat soort vragen.

Maar goed, elk nadeel heb ook hier zijn voordeel. Want drie dagen rust geven je ruimschoots de tijd voor het doen van belangrijke ontdekkingen. Dat moet het zijn, dacht ik op een gegeven moment, want het met de noodgedwongen rust gepaard gaande voorschrijdend inzicht bracht me tot de conclusie dat zo’n stortinkje bij Xs4all eigenlijk geen toeval meer kan zijn. Immers, het is het zoveelste debacle dat toegevoegd kan worden aan het uitdijende Nederlandse rijtje van mislukkingen van projecten, installaties, ontwerpen, technische hoogstandjes waarin onze autochtone kenniswerkers er keer op keer blijk van geven dat hun kennis en kunde niets anders behelst dan holle retoriek, resulterend in afgeleverde inferieure producten die je beter in het kundige Azië had kunnen bestellen. Het zal u ook zijn opgevallen.

Ik geef wat voorbeelden, voor het geval u niet weet wat ik bedoel. Zo werkt er van alles niet of te laat bij de aanleg van de HSL en eerder al niet bij een nu onrendabele Betuwelijn, zijn chipkaartprojecten voor reizigersvervoer geflopt, worden er links en rechts codes gekraakt en bestaat een Nederlands bedrijf het om een groot internationaal vliegveld te ontregelen door daar een falend geavanceerd bagageverwerkings- systeem af te leveren. Om maar wat te noemen. Uw internetstoring sluit hier perfect op aan.

Hier ziet men de gevolgen van een nu al decennialang op alle fronten persisterend failliet onderwijsbeleid waarbij scholen het verwerven van kennis hebben afgezworen en vervangen door het nieuwe leren. Bevolkt door weinig ambitieuze welvaartskinderen die er geen enkele moeite mee hebben te zijn opgegroeid in een zesjescultuur en er ook nog rotsvast op vertrouwen dat er na hun enerverende schoolloopbaan in dit land met het leveren van minimale prestaties een vorstelijk salaris te verdienen moet zijn. Bij Xs4all weten ze er alles van.

De storing lijkt nu achter de rug te zijn. Tijd dus om de rekening op te maken.

Ik hoop u duidelijk gemaakt te hebben dat ik door uw storing een aanzienlijke materiële en immateriële schade heb geleden. Daarom voel ik ook geen compassie met uw medewerkers, laat staan met u persoonlijk. Want waarom zou ik kenniswerkers moeten verdedigen die zich vorstelijk laten betalen zonder daar een behoorlijke prestatie tegenover te stellen?

In uw verontschuldigende communicatie naar klanten is het me opgevallen dat actoren voor het in gang zetten van verbeteracties niet worden vermeld. Normvervaging ligt dus op de loer. Zonder tegenacties van getroffen klanten acht ik u daarom in staat straks een breakdown van (laten we zeggen) niet korter dan zeven dagen pas als ernstig te bestempelen. Zo glijden we dus af, als we niet oppassen.

Ik kom ter zake. Voldoende duidelijk lijkt mij dat uw bedrijfsvoering uit de pas loopt. De storing bij Xs4all duurde ongehoord (schandalig) lang. Ik voel me ernstig benadeeld en eis derhalve een financiële genoegdoening. Ik stel in dit verband concreet voor mij een ontheffing voor de eerstkomende twee maandbetalingen aan contributie te verlenen. Indien u aan dit voorstel niet kunt of wilt voldoen zal ik mij genoodzaakt zien het abonnement bij uw provider per direct op te zeggen en naar een andere internetprovider uit te zien.

Tenslotte beveel ik andere klanten, die een dergelijke schade hebben geleden, aan hetzelfde te doen. Daarom overweeg ik deze brief (die al in artikelvorm is geschreven) op mijn weblog te plaatsen.

Gaarne verneem ik van u of u zich met mijn voorstel kunt verenigen.

Reageren:

Berichten over politiek, cultuur, sport. Polemieken. En zo meer. Voorzien van beeld en geluid als dat zo uit komt.