De Matthäus onder Mengelberg

mattheus-1.jpg

OUDE OPNAMEN NIEUW UITGEBRACHT IN 2006

MET GELUIDSVOORBEELDEN

De moeite waard om te vermelden: zojuist verschenen een uitvoering van Bach’s Matthäus Passion onder leiding van Willem Mengelberg. Uit 1939, met prachtige koren – let ook eens op het jongenskoor – en puike solisten. Vooral de bassen Herman Schey en Willem Ravelli maken grote indruk. In een van de te beluisteren tracks kunt u ze bewonderen. Over de uitvoering door het (toen nog niet Koninklijk) Concertgebouw Orkest kunnen we kort zijn, die is zoals we van dit toporkest mogen verwachten: meer dan goed.

Deze uitgave is ook nog buitengewoon actueel, nu de Nederlandse Bachvereniging in haar onbeschrijfelijke wijsheid heeft besloten de uitvoering van dit meesterwerk (verder) te strippen tot een – in hun ogen – authentieke uitvoering waar de steriliteit van afstraalt.

Mengelberg doet het op zijn manier: die gebruikt gewoon de beschikbare hedendaagse middelen om dit meesterwerk verder te verfijnen. En zo hoort het ook (vind ik).

Er is altijd veel te doen geweest over de uitvoeringen van Mengelberg: hij zou de Matthäus te romantisch hebben neergezet. Als ik zijn uitvoering vergelijk met die van al die trendgevoelige dirigenten die nu opeens terug naar de basis willen, dan weet ik het wel: geef mij maar Mengelberg!

En laten we vooral niet onvermeld laten dat we hier te maken hebben met een meesterwerk. Luister maar eens naar het laatste magistrale deel voor de pauze: deze muziek ontroert. Alleen een genie als Johann Sebastian Bach is in staat geweest passiemuziek te laten klinken zoals het bedoeld is.

De cd’s verschenen als uitgave van de dagbladen NRC Handelsblad en Trouw en waren (of zijn misschien nog) voor een koopje te krijgen.

Duur: 4m33s – 5m20s

_start(FALSE, “width=300&height=50&order=6-7”)

Herman Schey zingt hier de partij van Christus en Willem Ravelli die van Judas. Beiden vooroorlogse zwaargewichten, maar vooral de bas Schey maakt indruk, daarbij geholpen door de prachtige manier waarop Bach hier de Christuspartij heeft gecomponeerd. Over de genialiteit van deze componist hoeven we niet meer te twijfelen als we luisteren naar het laatste deel voor de pauze waarin het koor op heftige wijze toewerkt naar een climax.

Reageren:

Berichten over politiek, cultuur, sport. Polemieken. En zo meer. Voorzien van beeld en geluid als dat zo uit komt.